[ Pobierz caĹoĹÄ w formacie PDF ]
co prawda, wydalania obywateli Unii, brak jednak powodĂłw, RozwiÄ
zaniem w zakresie prawa do ĹÄ
czenia rodzin mogĹaby
by traktowaÄ w róşny sposĂłb prawo do poszanowania Ĺźycia byÄ zmiana prawa pochodnego poprzez objÄcie nim wszystkich
rodzinnego w zaleĹźnoĹci od obywatelstwa czĹonkĂłw rodziny. obywateli Unii117. WciÄ
Ĺź nierozwiÄ
zana jednak pozostaĹaby kwe-
Orzeczenie w sprawie Dereci pozostawia niewyjaĹnionÄ
kwes- stia zastosowania do obywateli stacjonarnych zasady niedyskry-
tiÄ zastosowania praw podstawowych w kontekĹcie obywatelstwa minacji oraz innych praw podstawowych. TrybunaĹ luksemburski
Unii. Kwalifikowanie sytuacji jako naruszajÄ
cej (lub nie) istotÄ zrobiĹ w orzeczeniu Zambrano wielki krok naprzĂłd w kierunku
praw wynikajÄ
cych z obywatelstwa w oderwaniu od praw pod- pogĹÄbiania integracji, nie moĹźe jednak ignorowaÄ swojego
stawowych wydaje siÄ stanowiÄ naruszenie tych ostatnich, tworzy orzecznictwa dotyczÄ
cego ochrony praw podstawowych. Nie
bowiem lukÄ w ich zastosowaniu. Lepszym rozwiÄ
zaniem byĹoby pozwolÄ
mu zresztÄ
na to sÄ
dy krajowe, ktĂłre juĹź zadajÄ
pytania
dopuszczenie do powoĹania siÄ na prawo do poszanowania Ĺźycia prejudycjalne dotyczÄ
ce tej kwestii118.
rodzinnego wraz z ewentualnym ĹcisĹym okreĹleniem jego treĹci Warto tu wskazaÄ, Ĺźe istniejÄ
powaĹźne powody, by postulowaÄ
zakresu zastosowania oraz warunkĂłw ograniczania tego prawa. szerszy niĹź okreĹlony w art. 51 ust. 1 KPP zakres zastosowania
Obecnie wystÄpuje bowiem znaczne zróşnicowanie obywateli unijnych praw podstawowych. Czy prawa te (przynajmniej takie,
Unii w tym zakresie. Brak jednolitego standardu unijnego, a aktu- jak prawo do godnoĹci art. 1 czy do Ĺźycia art. 2 KPP) mogÄ
alny stan prawny daleki jest od przejrzystoĹci. Obywatele mobilni112 przysĹugiwaÄ tylko pewnej kategorii obywateli119? Przed wprowa-
korzystajÄ
z uprawnieĹ do ĹÄ
czenia rodzin na podstawie dyrek- dzeniem obywatelstwa Unii akceptowalne byĹo, Ĺźe do skorzysta-
tywy 2004/38/WE, mogÄ
siÄ rĂłwnieĹź powoĹywaÄ na zasadÄ niedy- nia z dobrodziejstwa prawa UE konieczny byĹ czynnik transgra-
skryminacji ze wzglÄdu na narodowoĹÄ oraz na inne unijne prawa niczny120. Wprowadzenie obywatelstwa, a zwĹaszcza traktowanie
podstawowe. Na drugim biegunie znajdujÄ
siÄ peĹnoletni obywa- go jako podstawowego statusu obywateli paĹstw czĹonkow-
tele Unii, ktĂłrzy nie korzystali z powyĹźszych swobĂłd i nie mogÄ
skich powoduje jednak wzrost oczekiwaĹ.
powoĹaÄ siÄ na Ĺźadne uprawnienia wynikajÄ
ce z prawa UE113.
PodziaĹ ten jest zamazany poprzez wyjÄ
tki wynikajÄ
ce z orzecz-
116 Zob. rozwaĹźania rzecznika generalnego P. Mengozziego w sprawie
nictwa TS, ktĂłry pozwoliĹ na ĹÄ
czenie siÄ z (niektĂłrymi) czĹon-
C-256/11, Dereci, pkt 46 48, ktĂłry wydaje siÄ popieraÄ objÄcie tym zakre-
kami rodziny pewnym kategoriom obywateli poza dyrektywÄ
sem teĹź maĹoletnich obywateli Unii, ktĂłrych rodzic obywatel Unii jest nie-
2004/38/WE114. Ze spraw Zambrano i Dereci wynika, Ĺźe prawo
zdolny do pracy. Wskazuje nawet ogĂłlnie, Ĺźe ryzyko koniecznoĹci opuszcze-
poĹÄ
czenia z rodzinÄ
przysĹuguje na podstawie art. 20 TFUE
nia UE przez maĹoletniego obywatela Unii moĹźe wystÄ
piÄ w przypadkach
gdy odmawia siÄ prawa pobytu obywatelowi kraju trzeciego, ktĂłry powinien
rodzicowi/-om (o obywatelstwie paĹstwa trzeciego) nieletnich115
przejÄ
Ä opiekÄ pod wzglÄdem ekonomicznym lub prawnym, administracyj-
nym oraz utrzymywaÄ wiÄzi emocjonalne ze swoim rodzicem.
117 Pierwotnie Komisja proponowaĹa, Ĺźeby dyrektywa 2003/86/WE dotyczyĹa teĹź
obywateli UE, ktĂłrzy nie skorzystali ze swobĂłd, ale ostatecznie propozycja prze-
111 Wyrok TS w sprawie C-441/02, Komisja v. Niemcy, Zb. Orz. 2006,
padĹa. AktywnoĹÄ legislacyjnÄ
zrĂłwnujÄ
cÄ
prawa obywateli w zakresie ĹÄ
czenia
s. I-3449, pkt 109. WyjaĹniĹ nastÄpnie, Ĺźe tego rodzaju ingerencja sta-
rodzin postulujÄ
teĹź S. Adam, P. van Elsuwege, Citizenship Rights and the Federal
nowi naruszenie EKPCz, jeĹźeli nie speĹnia wymogĂłw okreĹlonych
Balance..., s. 189 190.
w art. 8 ust. 2, tzn., gdy nie jest przewidziana przez ustawÄ , gdy nie
118 Por. wnioski o wydanie orzeczeĹ prejudycjalnych, zĹoĹźone przez sÄ
d luksem-
sĹuĹźy jednemu lub wiÄcej celowi zgodnemu z prawem w rozumieniu tego
burski 20.02.2012 r. w sprawach: C-86/12, Adzo Domenyo Alopka i in. oraz
ustÄpu i gdy nie jest konieczna w spoĹeczeĹstwie demokratycznym ,
C-87/12, Kreshnik Ymeraga i in. v. Ministre du Travail, de l Emploi et de l Immi-
tzn. nie jest usprawiedliwiona przez nadrzÄdnÄ
potrzebÄ spoĹecznÄ
oraz
gration, w ktĂłrych sÄ
d ten pyta wprost: W jakim zakresie status obywatela Unii
w szczegĂłlnoĹci nie jest proporcjonalna do realizowanego sĹusznego celu.
i zwiÄ
zane z tym prawo pobytu w paĹstwie, ktĂłrego jest siÄ obywatelem prze-
112 KtĂłrzy skorzystali ze swobĂłd rynku wewnÄtrznego lub przemieĹcili siÄ
widziane w art. 20 TFUE wraz z prawami, gwarancjami i obowiÄ
zkami przewi-
na podstawie art. 21 TFUE (speĹniajÄ
wymogi przewidziane
dzianymi w karcie praw podstawowych, w szczegĂłlnoĹci i o ile zaistnieje taka
dyrektywÄ
2004/38/WE majÄ
wystarczajÄ
ce Ĺrodki do utrzymania oraz
potrzeba art. 20, art. 21, art. 24, art. 33 i art. 34, przyznajÄ
prawo do ĹÄ
czenia
peĹne ubezpieczenie zdrowotne).
rodzin po stronie czĹonka rodziny rozdzielonej, obywatela europejskiego, zamie-
113 Warto tu wskazaÄ, Ĺźe w lepszej sytuacji sÄ
obywatele paĹstw trzecich,
rzajÄ
cego doprowadziÄ w paĹstwie swojego miejsca zamieszkania, ktĂłrego jest
ktĂłrzy legalnie przebywajÄ
na terytorium UE, gdyĹź majÄ
prawo do ĹÄ
cze-
obywatelem do poĹÄ
czenia z rodzinÄ
(& ) w wypadku, gdy Ăłw czĹonek rodziny
nia rodzin na podstawie dyrektywy 2003/86/WE. Dyrektywa ta ma zostaÄ
rozdzielonej nie skorzystaĹ z prawa do swobodnego przepĹywu i nie zamieszki-
znowelizowana, por. Zielona KsiÄga z 15.11.2011 r. w sprawie prawa
waĹ w paĹstwie czĹonkowskim innym niĹź to, ktĂłrego jest obywatelem?
do ĹÄ
czenia rodzin obywateli paĹstw trzecich zamieszkujÄ
cych w Unii Euro-
119 D. Kochenov, A Real European Citizenship..., s. 98 99, analizuje kry-
[ Pobierz caĹoĹÄ w formacie PDF ]