[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zowana. Ubiegając się o kredyt, przedsiębiorca musi wykazać odpowiednią
zdolnością kredytową, która wynika z sytuacji finansowej firmy. Potrzebne
są zaświadczenia, historia kredytowa, odpowiednio długi czas działania
na rynku, wreszcie twarde zabezpieczenia będące podstawą udzielenia
kredytu. Co może zrobić przedsiębiorca, jeśli nie spełnia tych kryteriów?
W tej sytuacji pomocny może być faktoring. Podstawowym warunkiem
udzielenia finansowania w tym przypadku jest rozproszony portfel odbior-
ców, dawanie odroczonych terminów płatności i małe ryzyko zwrotów lub
reklamacji sprzedawanych towarów i usług. Zabezpieczeniem udzielonego
FAKTORING SKUTECZNYM NARZDZIEM POPRAWY PAYNNOZCI FINANSOWEJ FIRMY | 89
finansowania są wystawione faktury, a nie na przykład zastaw na majątku
przedsiębiorcy. Tym samym faktor, decydując się na rozpoczęcie współpra-
cy z klientem, ocenia jego potencjał w postaci portfela zleceń i odbiorców,
a także możliwości dalszego rozwoju.
Przy wyborze rodzaju finansowania warto też zwrócić uwagę na ilość
potrzebnych środków oraz cel, na jaki przedsiębiorca chce je przeznaczyć,
i tutaj również widać elastyczność faktoringu. W przypadku kredytu kwota
określona jest w umowie, a uzyskane fundusze muszą być przeznaczone
na określony cel. Podobnie w leasingu, w którym finansujemy wskazane
w umowie leasingowej aktywa. W przypadku faktoringu uzyskane środki
są proporcjonalne do przekazanego faktorowi obrotu i mogą zostać wyko-
rzystane zgodnie z aktualną potrzebą przedsiębiorcy. Ogromnie istotna jest
również możliwość rozszerzania limitu finansowania. Gdy rośnie sprzedaż,
rosną również koszty jej obsługi. Zanim jednak otrzymamy zapłatę za
nowo pozyskane zlecenia, bardzo często powinniśmy opłacić dodatkowe
koszty podwykonawców, czy też materiałów. Firma korzystająca z fakto-
ringu łatwo i szybko zwiększy limit fi
nansowania jako zabezpieczenie
wzięte będą pod uwagę nowe faktury. W przypadku kredytu potrzebna
będzie dłuższa procedura, a także dodatkowe zabezpieczenia.
Faktoring pomoże w kłopocie i pozwoli rozwinąć skrzydła
Finansowanie w postaci faktoringu jest także szansą dla firm w trudnej
sytuacji. Znane są liczne przypadki udanej współpracy z firmami, któ-
re znalazły się w sytuacji utraty płynności finansowej, z zaległościami
w spłacaniu zobowiązań wobec Urzędu Skarbowego czy ZUS-u, czy też
wykazującymi straty na działalności. W takich sytuacjach faktoring może
pełnić rolę restrukturyzacyjną. Przejściowe kłopoty nie oznaczają, że firma
skazana jest na bankructwo nadal ma w sobie potencjał do działania
i kapitał w postaci know how, zespołu czy bazy zleceniodawców. Faktor
wspólnie z klientem przygotowuje wtedy ratalne programy spłaty zobowią-
zań, gotówka wypłacana na podstawie bieżących faktur częściowo regu-
luje zaległe zobowiązania wobec Urzędu Skarbowego czy innych urzędów
państwowych. Bardzo często firma ma kłopoty z płynnością, dlatego że te
same kłopoty dotykają jej kontrahentów. Często zdarza się, że w ramach
planu restrukturyzacyjnego z faktoringu korzystają również kontrahen-
90 | KRZYSZTOF KUNIEWICZ
ci faktorantów. Jak widać, faktoring sprawdza się doskonale tam, gdzie
z założenia tradycyjne banki nie są w stanie udzielić kredytu czy pożyczki.
Na koniec warto podkreślić, że faktoring jest także narzędziem finan-
sowania dla firm o krótkim stażu. W tym przypadku znowu podstawą do
rozpoczęcia współpracy są: specyfi
ka, faktorowalność branży, portfel
zamówień i perspektywy na przyszłość. Faktoring pomoże w walce o nowe
zlecenia dzięki gotówce firma będzie mogła udzielić lepszych warunków
płatności dla nowo pozyskanych klientów i wynegocjuje atrakcyjniejsze
ceny u swoich podwykonawców.
Przed faktorami dużo do zrobienia
O zaletach faktoringu każdy z przedstawicieli branży mógłby mówić jesz-
cze długo. Popatrzmy jednak na statystki. Jedynie 10% firm MSP przyznaje
siÄ™ do korzystania z tej formy fi
nansowania bieżącej działalności2. Dane
Polskiego Związku Faktorów wskazują, że obecnie w naszym kraju z fak-
toringu korzysta około 3200 firm. Tymczasem szacujemy, że firm fak-
torowalnych jest na rynku około 200 000. Warto też zwrócić uwagę na
dane makroekonomiczne. Obroty branży faktoringowej stanowią w Polsce
jedynie 4% PKB, dla porównania w Wielkiej Brytanii, na wiodącym ryn-
ku faktoringowym w Europie, wskaznik ten kształtuje się na poziomie
10%. Wracając do badań rynku MSP, widzimy, że 70% fi
rm nie korzysta
z faktoringu, twierdząc, że faktoring to usługa nie dla mnie . Wśród ba-
rier faktoringu wymienia się również obawę przed pogorszeniem relacji
z klientami i brakiem ich zgody na cesję należności. W rzeczywistości
widzimy, że ostatni wzrost zainteresowania rynkiem faktoringowym w du-
żej mierze generowany jest przez istniejących klientów, którzy przekazują
faktorom do sfinansowania coraz większe kwoty należności. Empiryczne
dane potwierdzają jednoznacznie, że zdecydowana większość pozyskanych
klientów systematycznie poszerza zakres fi
nansowania. Jak więc można
zauważyć, faktoring nie pogarsza relacji z klientami, ale je poprawia. Pro-
centuje nie tylko błyskawiczną zamianą należności na gotówkę.
Nie bez znaczenia jest również poprawa cyklu spłaty należności. Porów-
nując dane przed wdrożeniem faktoringu i po jego wdrożeniu, widzimy, że
2
Badania własne Bibby Financial Services.
FAKTORING SKUTECZNYM NARZDZIEM POPRAWY PAYNNOZCI FINANSOWEJ FIRMY | 91
dzięki profesjonalnemu monitoringowi spłat skraca się średni czas spłaty
należności. Z naszych danych wynika, że po wdrożeniu faktoringu 73%
[ Pobierz całość w formacie PDF ]