X
ďťż

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Jana. Tak np. Ak 7,11 nn opowiada o wskrzeszeniu młodzieńca z Nain, nieznanym pozostałym
Ewangelistom. %7ładen z nich nie wyczerpał znaków zdziałanych przez Jezusa, a J 20,30; 21,25
stwierdza to formalnie. Tradycja o rodzinie Aazarza nie musiała być obca Aukaszowi (10,38
nn), skoro wymienia on obie siostry, Marię i Martę, choć bez brata ich Aazarza. Przyczyną
opuszczenia tak wielkiego cudu przez Synoptyków mogły być racje chronologiczne lub
literackie (opisują raczej podróż Jezusa z Galilei do Judei jako tło działalności); być może
chodzi o inne, dziś nie znane powody. Inna rzecz, że epizod wskrzeszenia Aazarza obejmuje
bogatą symbolikę, do której będzie nawiązywał Jezus w swoich słowach: jest On dla
wierzących w Niego zmartwychwstaniem i życiem, a droga ku zmartwychwstaniu będzie
prowadziła przez krzyż i śmierć. Jak zazwyczaj w czwartej Ewangelii, wydarzenia historyczne
stanowią punkt wyjścia głębszego pouczenia i refleksji natury teologicznej.
JEZUS WOBEC WIEZCI O CHORYM AAZARZU (11,1 16)
11 1 Był pewien chory, Aazarz z Betanii, ze wsi Marii i jej siostry Marty. 2 Maria zaś była tą,
która namaściła Pana olejkiem i włosami swoimi otarła Jego nogi. Jej to brat Aazarz chorował. 3
Siostry zatem posłały do Niego wiadomość: ŤPanie, oto choruje ten, ktĂłrego Ty kochaszť. 4 Jezus
usłyszawszy to, rzekł: ŤChoroba ta nie zmierza ku śmierci, ale ku chwale BoĹźej, aby dzięki niej Syn
BoĹźy został otoczony chwałąť. 5 A Jezus miłował Martę i jej siostrę, i Aazarza. 6 Gdy posłyszał o
jego chorobie, pozostał przez dwa dni tam, gdzie przebywał. 7 Dopiero potem powiedział do swoich
uczniĂłw: ŤChodzmy znĂłw do Judeiť. 8 Rzekli do Niego uczniowie: ŤRabbi, dopiero co %7łydzi
usiłowali Cię ukamienować i znĂłw tam idziesz?ť 9 Jezus im odpowiedział: ŤCzyĹź dzień nie liczy
dwunastu godzin? Jeżeli ktoś chodzi za dnia, nie potyka się, ponieważ widzi światło tego świata. 10
JeĹźeli jednak ktoś chodzi w nocy, potknie się, poniewaĹź brak mu światłať.11 To powiedział, a
następnie rzekł do nich: ŤAazarz, przyjaciel nasz, zasnął, lecz idę go obudzićť. 12 Uczniowie rzekli
do Niego: ŤPanie, jeĹźeli zasnął, to wyzdrowiejeť. 13 Jezus jednak mĂłwił o jego śmierci, a im się
wydawało, Ĺźe mĂłwi o zwyczajnym śnie. 14 Wtedy Jezus powiedział im otwarcie: ŤAazarz umarł, 15
ale raduję się, że Mnie tam nie było, ze względu na was, abyście uwierzyli. Lecz chodzmy do
niegoť.16 A Tomasz, zwany Didymos, rzekł do współuczniĂłw: ŤChodzmy takĹźe i my, aby razem z
Nim umrzećť.
1. Imię Aazarz jest zgrecyzowaną formą imienia hebr. i oznacza  Bóg pomógł ; zna je już
gr. przekład ST (LXX), a upamiętnia współczesna nazwa arabska osiedla położonego w pobliżu
dawnej Betanii, miejsca zamieszkania Aazarza oraz jego sióstr. Betania była położona około 3
km na wschĂłd od GĂłry Oliwnej; zniszczona w czasie I wojny Ĺźydowskiej (69 70 po Chr.) nie
istniała jako osiedle w czasie pisania czwartej Ewangelii.
2. Wiersz ten może uchodzić za dość typowy przykład harmonizacji redaktorskiej w
Ewangeliach: Maria jest przedstawiona jako ta sama, która dokonała namaszczenia,
przedstawionego pĂłzniej w 12,3 (ale nie u Ak 7,37 n): siostra Aazarza.
3. Wiadomość przesłana Jezusowi przez siostry mówi jedynie o chorobie Aazarza, nie
zawiera natomiast formalnej prośby o uzdrowienie. W świetle pózniejszego dialogu można
jednak przypuszczać, iż obie siostry żywiły nadzieje na cudowną interwencję Mistrza i
przyjaciela domu Aazarza (por. w. 21 22). Wskazuje na to zresztą dyskretne przypomnienie
specjalnych więzów, jakie łączyły Aazarza z Jezusem.
4. Mimo to Jezus interweniuje dopiero po trzech dniach. Ta postawa  na pierwszy rzut
oka dziwna  znajduje wyjaśnienie zaraz na początku opowiadania. Prawdopodobnie jeszcze w
obecności posłańca Jezus stwierdza, że choroba ta nie zakończy się ostatecznie śmiercią, ale
jest jedynie sposobnością nowego, wspanialszego niż dotąd objawienia chwały Bożej,
doznawanej przez uczniów i świat począwszy od Kany Galilejskiej (2,11).
5. Ponowne podkreślenie miłości Jezusa do rodziny z Betanii, znanej dobrze tradycji
chrześcijańskiej i pózniejszej, ma zapewne wyjaśnić dość niezwykłą decyzję dwudniowej
zwłoki wobec choroby przyjaciela.
6 7. Pozorna zwłoka nie wynika z obojętności, ale zmierza ku pełniejszej radości,
pomnożeniu wiary i chwały Bożej. Zmierć fizyczna Aazarza, która nastąpi, nie ma nic
wspólnego ze śmiercią eschatologiczną. Będzie jedynie okazją, by ukazać władzę nad życiem,
jaką Ojciec daje Synowi, by ukazać prawdziwe zródło zmartwychwstania i życia. W obliczu
zbliżającej się zbawczej śmierci Jezusa i zmartwychwstania ma być wskrzeszenie Aazarza
poglądowym ukazaniem mocy Bożej działającej w Jezusie Chrystusie, a jednocześnie
gwarancją zmartwychwstania wierzących. Aazarz musi umrzeć, by Jezus mógł się okazać
Panem życia. Aby nowe życie Boże zatriumfowało w człowieku, potrzebna jest zbawcza
śmierć Jezusa. Zmierć fizyczna dla człowieka wierzącego nie jest grozna (por. 1 Kor 15,54b
55); poza nią rozpoczyna się życie wieczne.
8. Dla uczniów Jezusa ten tok rozumowania teologicznego, jednoznaczny w świetle daru
Ducha Zwiętego i poprzedzającego go zmartwychwstania Jezusa, nie jest oczywisty. Chcą oni
być realistami. Dopiero niedawno %7łydzi usiłowali Mistrza pojmać (10,39), a nawet
ukamienować (10,31), powrót więc do Jerozolimy wydaje się im wysoce niebezpieczny.
9 10. Odpowiedz Jezusa na zastrzeĹźenia uczniĂłw wyraĹźona jest charakterystycznym
stylem Janowym: dzień i światło nabierają znaczenia jednocześnie naturalnego i
symbolicznego. Dzień liczono u %7łydów bez względu na porę roku od godz. 6 do 18; podróże [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • modologia.keep.pl
  •  

    Drogi uzytkowniku!

    W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczac Ci coraz lepsze uslugi. By moc to robic prosimy, abys wyrazil zgode na dopasowanie tresci marketingowych do Twoich zachowan w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam czesciowo finansowac rozwoj swiadczonych uslug.

    Pamietaj, ze dbamy o Twoja prywatnosc. Nie zwiekszamy zakresu naszych uprawnien bez Twojej zgody. Zadbamy rowniez o bezpieczenstwo Twoich danych. Wyrazona zgode mozesz cofnac w kazdej chwili.

     Tak, zgadzam sie na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerow w celu dopasowania tresci do moich potrzeb. Przeczytalem(am) Polityke prywatnosci. Rozumiem ja i akceptuje.

     Tak, zgadzam sie na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerow w celu personalizowania wyswietlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych tresci marketingowych. Przeczytalem(am) Polityke prywatnosci. Rozumiem ja i akceptuje.

    Wyrazenie powyzszych zgod jest dobrowolne i mozesz je w dowolnym momencie wycofac poprzez opcje: "Twoje zgody", dostepnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usuniecie "cookies" w swojej przegladarce dla powyzej strony, z tym, ze wycofanie zgody nie bedzie mialo wplywu na zgodnosc z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.