[ Pobierz całość w formacie PDF ]

z nadejściem nowego tysiąclecia? Kłopoty może sprawiać także obsługa lat przestępnych.
Najbliższy przełom stuleci, który przypada na rok przestępny, to przejście między rokiem 2399 a 2400.
Poniższe ćwiczenie  Spróbuj sam opisuje, jak użyć pewnych metod typu danych Date w celu przy-
stosowania daty tak, aby płynnie przeszła w XXV wiek.
SPRÓBUJ SAM Manipulowanie datami
1. Wróć do okna projektowego w projekcie Date Demo i dodaj do formularza kolejny przycisk.
Nazwij go btnDateManipulation i zmień jego właściwość Text na Manipulacja datami.
Kliknij dwukrotnie ten przycisk i dodaj do metody obsługi jego zdarzenia Click wyróżniony
pogrubieniem kod:
Private Sub btnDateManipulation_Click(ByVal sender As System.Object, _
ByVal e As System.EventArgs) Handles btnDateManipulation.Click
' Deklaracja zmiennych.
Dim dteStartDate As Date
Dim dteChangedDate As Date
' Wybrany dzie 2400 roku.
dteStartDate = #2/28/2400#
90 ROZDZIAA 3. PISANIE PROGRAMÓW
' Dodanie dnia i wy wietlenie wyniku.
dteChangedDate = dteStartDate.AddDays(1)
MessageBox.Show(dteChangedDate.ToLongDateString, "Wy wietlanie daty")
' Dodanie kilku miesi cy i wy wietlenie wyniku.
dteChangedDate = dteStartDate.AddMonths(6)
MessageBox.Show(dteChangedDate.ToLongDateString, "Wy wietlanie daty")
' Odj cie roku i wy wietlenie wyniku.
dteChangedDate = dteStartDate.AddYears(-1)
MessageBox.Show(dteChangedDate.ToLongDateString, "Wy wietlanie daty")
End Sub
2. Uruchom projekt i kliknij przycisk. Kolejno pojawiÄ… siÄ™ trzy okna komunikatu. Pierwsze
okno wyświetli długą wersję daty 2400-02-29, drugie okno pokaże długą wersję daty
2400-08-28, a w ostatnim oknie zobaczysz długą wersję daty 2399-02-28.
Jak to działa?
Klasa Date udostępnia kilka metod służących do manipulowania datami. W poprzednim ćwi-
czeniu  Spróbuj sam użyłeś trzech z nich:
' Dodanie dnia i wyświetlenie wyniku.
dteChangedDate = dteStartDate.AddDays(1)
MessageBox.Show(dteChangedDate.ToLongDateString, "Date Demo")
' Dodanie kilku miesięcy i wyświetlenie wyniku.
dteChangedDate = dteStartDate.AddMonths(6)
MessageBox.Show(dteChangedDate.ToLongDateString, "Date Demo")
' Odjęcie roku i wyświetlenie wyniku.
dteChangedDate = dteStartDate.AddYears(-1)
MessageBox.Show(dteChangedDate.ToLongDateString, "Date Demo")
Warto zauważyć, że przekazanie liczby ujemnej do metody Add zmiennej typu Date powoduje
odjęcie odpowiedniej liczby jednostek czasu (w przykładzie rok zmienił się z 2400 na 2399). In-
ne istotne metody z rodziny Add to AddHours (dodawanie godzin), AddMinutes (dodawanie minut),
AddSeconds (dodawanie sekund) i AddMilliseconds (dodawanie milisekund).
Zmienne logiczne
Dotąd poznałeś typy danych Integer, Double, Single, String i Date. Inny ważny typ danych to
Boolean. Gdy poznasz ten typ danych, będziesz umiał używać wszystkich podstawowych typów
danych najczęściej stosowanych w programach.
Zmienne typu Boolean (zmienne logiczne) mają zawsze jedną z dwóch wartości: True lub False.
Zmienne logiczne są bardzo istotne, kiedy programy mają podejmować decyzje, co bardziej szcze-
gółowo opisuje rozdział 4.
Przechowywanie zmiennych
Najbardziej ograniczonym zasobem komputera jest zwykle pamięć. Powinieneś starać się jak najle-
piej wykorzystać dostępną ilość pamięci. Kiedy tworzysz zmienną, zajmujesz fragment pamięci,
dlatego musisz starać się używać jak najmniejszej liczby zmiennych i używać tych, których musisz,
w jak najwydajniejszy sposób.
Przechowywanie zmiennych 91
Obecnie nie musisz poznawać tajników maksymalnej optymalizacji wykorzystania zmiennych.
Dzieje się tak z dwóch powodów. Po pierwsze, współczesne komputery mają zwykle dużo pamięci
i minęły już czasy, kiedy programiści musieli męczyć się z obsługą systemów płatniczych przy użyciu
32 KB pamięci. Po drugie, nowoczesne kompilatory cechują się pewną  inteligencją , dzięki czemu
potrafią utworzyć zoptymalizowany kod.
System dwójkowy
Komputery używają systemu dwójkowego (binarnego) do reprezentowania wszystkich informacji.
Oznacza to, że wszystkie informacje, które zapisujesz w komputerze, są w formacie dwójkowym,
czyli mają postać zer i jedynek. Poniższy przykład pokazuje zapis liczby 27. W kodzie dwójkowym
ta liczba ma postać 11011, gdzie każda cyfra reprezentuje potęgę dwójki. Górny diagram na rysunku
3.14 przedstawia reprezentację liczby 27 w znanym wszystkim systemie dziesiętnym, a dolny 
w systemie dwójkowym.
Rysunek 3.14. Obliczanie wartości liczb w systemach: dziesiętnym i dwójkowym
Choć w pierwszej chwili może się to wydawać nieco niezrozumiałe, spróbuj zastanowić się nad funk-
cjonowaniem systemu dziesiętnego. W systemie dziesiętnym (o podstawie 10) każda cyfra znajduje
się na pewnej pozycji. Ta pozycja reprezentuje potęgę liczby 10. Pierwsza pozycja reprezentuje 10 do
potęgi zerowej, następna 10 do potęgi pierwszej i tak dalej. Jeśli chcesz wiedzieć, jaką liczbę repre-
zentuje dany układ cyfr, musisz sprawdzić cyfry znajdujące się na kolejnych pozycjach, pomnożyć
je przez potęgę liczby 10 przypisaną do danej pozycji i dodać wyniki.
Tak samo działa system dwójkowy. Trudniej go odczytać, ponieważ większość osób nie jest przy-
zwyczajona do liczb o podstawie dwa. Aby przekształcić liczbę z systemu dwójkowego na system
dziesiętny, należy sprawdzić cyfry znajdujące się na kolejnych pozycjach (zera lub jedynki), po-
mnożyć je przez potęgę liczby dwa przypisaną do danej pozycji i dodać wyniki. Suma tych wyników
to liczba w systemie dziesiętnym.
Bity i bajty
W komputerze każda pozycja przyjmująca wartość zero lub jeden to bit. Jest to najmniejsza jednostka
informacji, stanowiąca odpowiedz na pytanie tak  nie i reprezentowana w elemencie układu kom-
putera, przez który prąd płynie lub nie. Liczba przedstawiona na rysunku 3.14 zajmuje osiem pozycji
(bitów), a osiem bitów składa się na jeden bajt. Bajt to jednostka miary służąca do opisu pamięci
komputera.
92 ROZDZIAA 3. PISANIE PROGRAMÓW
Kilobajt (KB) to 1024 bajty. Dlaczego 1024, a nie 1000? Ponieważ komputery używają systemu
dwójkowego, a 210 to właśnie liczba 1024, która jest dla komputera  okrągłą liczbą . Komputery nie [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • modologia.keep.pl
  •